Săptămâna trecută site-urile de ştiri anunţau că Tarom urmează să angajeze management străin la conducerea sa, respectiv un neamţ (austriac), Heinrich Vystoupil. Acesta s-a aşezat la masa negocierilor cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi, după lupte seculare în care părea că s-au înţeles, omul a plecat fără să se mai uite în urmă.
Cam cum s-a văzut din perspectiva omului de rând această încercare lamentabilă? Păi iată cum: cei de la Minister l-au ameţit cu vorbe mari şi promisiuni multe pe cetăţean. Când însă acesta a intrat în detaliile scriptice ale afacerii şi a văzut că practic Taromul e condus ca la piaţă, deci efortul este la fel de mare ca atunci când ar trebui să-l reinventezi, probabil a cerut o remuneraţie pe măsură.
Românii s-au îngrozit, au adoptat atitudinea “scump dom’le, scump, dincolo era mai ieftin!” şi i-au făcut vânt neamţului care, printre altele, in CV-ul său are diverse funcţii de conducere la amărâţii ăia de la KLM, apoi la alţi amărâţi cum sunt cei de la Austrian Airlines…
Ce am mai înţeles eu din ştirea asta? Păi am mai înţeles că d-aia suntem unde suntem: nu se vrea să se lase deoparte vacile de muls! Are cineva de pe la Minister intenţia ca Tarom să funcţioneze ca o adevărată societate comercială pe profit (că premise ar fi, ţinând cont că prin Tarom poţi aduce atâta bănet în ţară).
Mă uit în antiteză la turci, la ce au făcut din Turkish Airlines! În 2009, pe când ajungeam pentru prima oară la Istambul, erau fericiţi să se laude peste tot cu o nouă campanie de marketing prin care aveau ca imagine pe Kevin Costner… Au investit, au reinvestit, au diversificat trasee, au preţuri bune, şi anul trecut, ca şi anul ăsta, au fost desemnaţi compania aeriană europeană numărul unu!
Acolo oare nu e un director general cu un salariu imens?! Este, sigur că este, însă omul ăla, odată ce a semnat un contract, mai mult ca sigur că a semnat şi pentru o gălăgie de îndatoriri sau obligaţii.
După ce au eşuat în negocierile cu neamţul-austriac, “autorităţile” spuneau “pe surse” pe toate canalele că acum caută înlocuitor! Adică sunt atât de idioţi încât speră că vor reuşi să fraierească pe cineva, care oricum, dacă va accepta, va fi privit în branşă precum prostul satului dacă a acceptat ceva ce altul a refuzat fără să mai stea la poveşti. Dacă ar fi ca anunţul de angajare al unui director la Tarom să apară în ziar, el cred că ar arăta în felul următor:
“Companie naţională de transport aerian, căutăm superprofesionist pentru funcţia de director general. Condiţii: să accepte ce salariu îi propunem noi, să facă din Tarom ceva gen Lufthansa sau American Airlines pe bani puţini, în două săptămâni şi, mai ales, fără să dea afară niciun pilos din Tarom. Deasemenea dorim ca nu care cumva să angajeze vreo stewardesă mişto sau mai tânară de 35 de ani, să nu cumva să aibă idee de ce se întâmplă în secolul 21 în materie de industrie aeronautică (să nu fi auzit de bilete online de pildă). În general să fie cineva care să aducă bani la buget cât Dacia şi Ford la un loc, dar care să nu ne pună pe noi la mari cheltuieli. Aşteptăm provincia!”.
Hai, v-am pupat! 😉
Bun, ori se doreste falimentarea pe bani marunti ori sunt atat de cretini. In privat, un manager bun COSTA. Stiu ca tetea Ion de la banda considera ca, daca el ia 700 de lei pe luna, asa merita toata lumea, dar o pozitie de stres si cu munca (nu aduci o companie privata pe plus dormind pe tine) COSTA.
Chiar nu mi-e clar ce se doreste, am momente in care cred ca pur si simplu nu au notiunea faptului ca acolo chiar e de munca zdravan… Se actioneaza in stil Gigi Becali: un antrenor trebuie sa dea rezultate imediat, daca a pierdut primele doua meciuri e concediat!