Având ieri treabă în aeroport, a trebuit să ajung acolo cu expresul. Cu 783, de!
Am urcat de la Piaţa Presei şi speram la o călătorie liniştită. Că lunga urma să fie cu siguranţă. În autobuz însă: surprizăăă! Doi controlori. Îmbrăcaţi normal (până acum îi mai deosebeai de ceilalţi pasageri din cauza hainelor), au luat la rând pe toată lumea, inclusiv pe cetăţenii străini cu formula “cardul/ticket please”! 🙂
Din toată maşina au găsit o singură persoană în neregulă, o pensionară, care nu ca nu îşi validase cardul, dar validatorul dăduse mesaj de eroare, mesaj pe care ea-l interpretase greşit.
Inutil să spun că am auzit până la Otopeni toate abordările de care ai parte în astfel de situaţii, de la “eşti tânăr, poţi să munceşti, de ce te-ai angajat la hoţii ăştia de la RATB?!”, până la “atacaţi ca lupii, în haită!”.
Acum, situaţia era una de genul celor în care toată lumea avea dreptate, femeia crezuse că validase (cerea să se vizioneze înregistrarea de pe camerele montate în autobuz), iar controlorii susţineau ce vedeau afişat pe display-ul validatorului: “card nevalidat”.
Până la urmă s-au dus cu femeia până la cap de linie, unde probabil s-au mai certat puţin, pentru ca apoi să am parte tot de ei pe drumul de întoarcere.
Să fim înţeleşi: mi se pare normal să plăteşti călătoria. Ce nu mi se pare normal e ca validatoarele sa nu mearga ceas. Ce vina am eu, om care se urcă pentru prima oară în autobuz, care nu e deprins cu acest sistem, că respectivul validator taxeaza calatoria abia la a doua sau a treia apropiere a cardului?! Eu plătesc odată cu respectiva călătorie şi mentenanţa acestor aparate care, să fim sinceri, nu rup gura târgului.
În acest caz cine are dreptate: omul care de multe ori chiar e de buna credinţă sau controlorii care în acest situaţia de faţă chiar au fost de domeniul absurdului? Nu vreau să ştiu cum ar fi decurs ostilităţile dacă în locul femeii era sa zicem un turist german…
Hai, v-am pupat! 😉
Este de apreciat ca sunt atat de furibunzi in fata unei batrane (care in multe orase are transportul asigurat gratuit), dar sunt mielusei in fata tiganilor sau a cate unuia mai cat dulapul. Sistemul este tampit din start si ar trebui regandit. Sa se plateasca DOAR la sofer cu marunt (exista aparat special care ‘numara’ banii sau cu un asemenea card pe care-l iei din puncte fixe (aeroport, gara, statii de metro etc, sa nu te trezesti ca nu au turistii de unde sa ia). Si cardul ala se pune intr-o alta fanta, care ‘ia’ banii respectivi si gata.
Intrarea se face DOAR LA SOFER, si incet incet inveti turma sa respecte asta. La metrou, sistem de ‘bare’, peste care treci trecand cardul printr-un sistem de validare, altfel nu intri.
Cateva case de ‘carduri’ in metrou, in rest automate de carduri, pe care va invata lumea sa le foloseasca, asa cum au invatat in alte tari.
Scoti rahatul ala cu validarea (ca sistemul iti ia bani din ce a incarcat pe card) si dai afara controlorii care in general mai mult strica. Si uite asa cu niscaiva investitie, pui totul pe roate.
Dojo, asta ar insemna sa mearga totul ca pe roate, ceea ce la noi ar fi o aberatie. Unde ai vazut in Romania ceva care sa fie normal, sa functioneze impecabil, astfel incat sa ne simtim si noi europeni?